TALLZ : j aut, hromvenknt, lzinggel |
j aut, hromvenknt, lzinggel
Napi Gazdasg 2005.02.23. 21:40
Br Nyugat-Eurpban mindennapos a maradvnyrtkes gpjrm-finanszrozs, a magyar autvsrl mg idegenkedik ettl a lzingformtl. A szakemberek szerint ugyanakkor mr kialakulban van az a fiatal menedzserrteg, amely ignyli, hogy 3-5 vente j autba ljn.
Nyugat-Eurpban jrva mess ajnlatokra lehetnk figyelmesek, ha egy-egy autszalon eltt megynk el: szinte "ingyen" elvihet gpjrmveket hirdetnek a kereskedk. Az esetek dnt tbbsgben - nemegyszer 95 szzalkban - itt gynevezett "maradvnyrtkes" gpjrm-rtkestsrl van sz. Ennek lnyege, hogy a vsrl a futamid indulsakor olyan finanszrozst vlaszt, amelynek sorn vllalja, hogy egy - ltala meghatrozott idtartam - futamid vgn a gpkocsit garantlt maradvnyrtken visszaadja a finanszroznak, maga pedig hasonl finanszrozsi felttelek mellett egy msik gpkocsiba lhet t.
Mindhrom flnek j zlet
A konstrukci termszetesen lehetv teszi, hogy a lzingbevev - ha beleszeret az adott kocsiba - a futamid alatt, illetve annak lejratakor kifizesse a kocsijt, m az utols rszlet (maradvnyrtk) a gpjrm vtelrnak 30-50 szzalka lehet. A rendszer elvben mindhrom rdekeltnek j. A kocsivsrlnak a maradvnyrtkes finanszrozs alacsony trlesztrszletet biztost, radsul megvan a lehetsge annak, hogy idrl idre j tpus gpjrmre cserlje a rgi, "elhasznlt" kocsit. A gpjrm-kereskednek is j zlet az ilyen szerzds, hiszen kikthet, hogy a gpkocsit csak nla lehet szervizeltetni, illetve hogy az "elhasznlt" gpjrm is csak nla adhat le. Mrpedig egy j tpusnak a meghatrozott maradvnyrtke s a tnyleges piaci ra kztt jelents lehet a klnbsg, ami az jrartkests sorn hozhat hasznot.
Nlunk nem divat
A konstrukci az j autk forgalmra is jtkonyan hat: idrl idre tervezhetv vlik az j gpkocsik tvtele. A folyamatos szolgltats lland finanszrozst ignyel, ami a lzingcgnek biztost folyamatos zleti lehetsget. Magyarorszgon az elmlt vekben szmos hasonl kezdemnyezs volt, m szinte mindegyik akci "hamvba holt". A Napi Gazdasg ltal megkrdezett lzingpiaci szakemberek szerint a maradvnyrtkes konstrukci irnt a hazai mentalits miatt nincs komoly kereslet. Az tlagauts t-tz vig kvnja autjt hasznlni, s a magyar gyfelek szeretik tulajdonolni autjukat. Sokan nem mernek tbbves rszletfizetst betervezni, fleg ha a futamid vgn jelents rszlet "fenyeget". A vsrlk ma mg ltalban gy vlik, maguk tudjk hasznlt autjukrt a legjobb rat kialkudni (az inflci miatt sokig nominlrtken gyakorlatilag stagnltak a hasznlt kocsik rai).
|